Sådan arbejder vi

Leg, frihed og kompetencer er nøglebegreber

Vores pædagogiske dag er ofte bygget op af eller omkring børnenes leg. Det kan være lege som børnene selv initierer, eller som vi voksne deltager i og etablerer fællesskaber omkring.
Vi støtter børnene i frit og selvstændigt at etablere og opbygge lege, enten på baggrund af deres fantasi, igennem inspiration fra stuernes materialer og legetøj eller gennem temaer fra fortællinger, oplevelser, gåture, bøger, emotioner og erfaringer. Vi opfordrer børnene til selvstændigt at finde legerekvisitter frem - også dem på de øverste hylder hvor en stol må til hjælp, eller hvor man må hjælpes ad for at få de inderste cykler bakset fri i legeskuret. På den måde kan børnene opleve sig frie og kompetente i deres lege, initiativer og ideer.

Børnenes fællesskaber har stor betydning for barnets trivsel

Børnenes fællesskaber og de værdier og normer der her eksisterer, har stor betydning for det enkelte barns trivsel og forståelse af at have værdi -  og for det selvbillede barnet spejler i sine omgivelser.

Dynamikken i børnenes relationer præger deres sociale mestring og oplevelse af fællesskab. Vi støtter derfor børnene i at etablere dyadiske venskaber (venskaber mellem to børn), og i at færdes trygt i børnehavens større fællesskaber. Blandt andet arbejder vi med fællesaktiviteter som ”rundt om bordet” malerier, fællestegninger og "send videre historier" hvor børnene kan eksperimentere med at udtrykke sig individuelt i en fælles ramme. Vi etablerer fælles konstruktionslege og små samarbejdsøvelser. Vi arbejder med at lytte, fortælle og at have et inviterende fællessprog. På samme tid arbejder vi med at børnene altid har/gives plads og frihed til at sætte personlige grænser og at udtrykke meninger. På denne måde får børnene muligheder for at gøre sig trygge erfaringer i deres personlige udvikling, og med at positionere sig relevant i børnehavens sociale fællesskaber - kort sagt, får de inkluderende og nuancerede oplevelser med dét at være mig sammen med dig.