Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Pædagogisk læreplan

Fortolkning og udarbejdelse

Vores pædagogiske læreplan er fortolket og udarbejdet med udgangspunkt i den ministerielt udarbejde dagtilbudslov og styrkede pædagogiske læreplan.
I det fælles pædagogiske grundlag indgår 9 centrale elementer. (De blå blade i blomsten). De 9 centrale elementer danner rammen for vores pædagogiske praksis og kerneopgaver.

Ud over elementerne i det fælles pædagogiske grundlag, indgår også inddragelse af lokalsamfundet i vores pædagogiske læringsmiljøer. Vi samarbejder med og besøger museer, biblioteker, plejehjem, omkringliggende skoler og idrætscentre. Børnehaven arbejder med det fysiske, psykiske og æstetiske børnemiljø. Fx støj, indeklima, plads til fysisk udfoldelse, hygiejneforhold, stuernes indretning og legepladsens muligheder. I det psykiske rum indgår samspillet mellem børn, og børn og voksne imellem.

Samspillet i vores børnehave er kendetegnet ved gensidig respekt og tolerance, blandt andet gennem den sproglige kultur blandt børnene og blandt børn og voksne. Vores æstetiske miljø tager udgangspunkt i, at børnehavens indretning og udsmykning er stimulerende for børnene at færdes i, sådan at det fremmer deres lyst til at bevæge, udfolde og fordybe sig. Ligesom der også er plads og muligheder for stillelege og rolige pauser. Børnene indgår i deres børnehavetid i medbestemmende, demokratiske og meningsfulde processer.  

Den pædagogiske læreplan indeholder også 6 læreplanstemaer. (De røde blade i blomsten). Læreplanstemaerne er konkrete temaer, emner og aktiviteter, som vores pædagogiske praksis indeholder i arbejdet med børnenes udvikling, læring og dannelse.  

Evalueringssystematikken i børnehaven tager udgangspunkt i en løbende pædagogisk dokumentation af sammenhængen mellem børnehavens pædagogiske læringsmiljø og børnenes trivsel, læring, udvikling og dannelse. 

Læreplanen evalueres hvert andet år. Børnehavens bestyrelse inddrages i udarbejdelse, evaluering og opfølgning på den pædagogiske læreplan.

 

Krav til pædagogisk læreplan

Der er krav i dagtilbudsloven om, at alle institutioner skal udarbejde en skriftlig pædagogisk læreplan. Den pædagogiske læreplan udgør rammen for alle børns læring.

Den pædagogiske læreplan indeholder:

  • det fælles pædagogiske grundlag
  • beskrivelse af seks læreplanstemaer
  • pædagogisk mål for sammenhængen mellem læringsmiljøet og børns læring

Den pædagogiske læreplanen skal evalueres mindst hvert 2. år. Både den pædagogisk læreplan og evalueringen skal være offentlig tilgængelig. Hvis du er forælder i institutionen, kan du finde vores pædagogiske læreplan i fuld længde på Aula. Har du ikke adgang til institutionens Aula, kan du henvende dig til den pædagogiske leder og få den tilsendt.